Review - Nick a Norah: Až do ochraptění

Název - Nick a Norah: Až do ochraptění
Autoři - Rachel Cohnová a David Leviathan
Díl - Samostatná kniha
Rok vydání - 2011
Počet stran - 198
Nakladatelství - CooBoo

„Můžeš na pět minut předstírat, že jsi moje holka?“ ptá se Nick Norah, když mezi návštěvníky klubu uvidí svou bývalku. A právě takovým klišé začíná příběh dvou mladých lidí, jejichž životní cesty se náhle protnou a trochu kodrcavě pak spolu pokračují.
Nick je basák a jediný hetero v punkové kapele plné gayů. Norah je dívka, která má pocit, že víc problémů by nedokázal řešit ani tým specialistů v pentagonu. A jediná společná noc v New Yorku. A najdete v ní všechno – zoufalství, touhu, odpuštění, zklamání. Jsou tu rodiče, s kterými je nutné nějak vyjít, jsou tu přátelé, s nimiž vyjít je někdy těžší než zdolat Mt. Everest. A je tu kluk a holka, kteří pro jednou nechtějí nic jiného než být sami sebou, nepředstírat, na nic si nehrát, ani se snažit s kýmkoliv vyjít. A je tu láska, vztek a nekonečný seznam písniček. A je to příběh, který si prostě musíte přečíst.

Reakce po dočtení -  To je všechno?

Tato kniha se odehrává v jednu jedinou noc, kdy se Nick a Norah náhodně seznámí na hudebním koncertě. Oba dva měli za sebou něco špatného. Nick se snažil dostat z černých stínů smutku po rozchodu se dívkou, kterou považoval za bohyni, i když okolí ji měla spíš za holku, která no...  jak to říci slušně. Která chodila s více kluky naráz. Norah se snažila dávat pozor na svoji sestru, které se snadno podařilo opít ve všech klubech a zaplést se tak s kdejakých klukem. Ale Norah se vypořádává i s jinými věcmi. Například se svým expřítelem, kterého chce zpátky.

Jak takovýto naprosto odlišní lidé, najdou cestu k sobě? Jednoduše. ,,Můžeš na pět minut předstírat, že jsi moje holka?" A je to! Právě takto se seznámí naše úhlavní dvojice, která se přes celou noc pomalu zbližuje a snaží se pochopit toho druhého. Protože někdy naslouchání je někdy důležitější než celý týden mluvení.

Ale v knize se mihnou i jiné postavy. Setkáme se zde i se zvláštní osobou Triss. Tedy Nickovou  hezkou bývalkou, kterou jsem já osobně vůbec nepochopila. Dalším na řadě je Tale. Bývalý přítel Norah, který se v knize spíše objevuje jako bolestné vzpomínky. A také chvílimi se objeví Nickovo homosexuální kamarádi, kteří na chvíli docela oživí děj knihy.

Kniha je napsána spisovně, sem tam se ukážou sprosté výrazy, ale to je pochopitelné, protože asi ani neznám kluka, který by nikdy neřekl žádné sprosté slovo. Kapitoly se mění z pohledů Nicka a Norah, což je moc hezké. Dozvíme se, jak se druhá postava cítí a co si myslí.

I když je příběh založen na vzájemném pochopení, tak mi kniha moc nesedla. Nevím proč. Jestli mi přišli myšlenkové pochody Norah zvlášní nebo... já prostě nevím, jak bych to popsala. V knížce se mihnou sem tam i takové fyzilofické a nábožesné části, ale když říkám mihnou, tak opravdu jen mihnou. Ale abych jen nehanila, tak zase musím říct, že kolem a kolem to není tak špatná kniha. Někdy mi Nickovi hlášky vykouzlily na tváři úsměv, protože narazit někdy na takové kluka bych určitě chtěla. Jen kdyby v tomto vesmíru existoval. Né, dělám si srandu.

Kniha je i zfilomvaná a slyším na něj celkem dobré ohlasy, ale já ho stále ještě neviděla. Ale chci si ho pustit a posoudit, jak se film od knihy liší a jak se chovají  Nick s Norou ve filmu. A samozřejmě nesmím zapomenout na krásnou českou obálku, která musí zaujmout kdejakého kolemjdoucího.

Dlouho jsem se rozhodovala, jak tuto knihu ohodnotím. Nápad byl skvělý, ale vzniklo z toho něco... nevím no. Romantika byla tak na konci knihy pár stránek, ale jinak bych to jako zamilovaný román nepopsala. Nakonec jsem byla přísná.

☺☺a půl/☺☺☺☺☺

A co se mi na knize ještě líbilo? Že věta - Žiju muzikou, by tuto knihu vystihla moc dobře.