úterý 24. dubna 2012

Názory na české spisovatele

A je tady slibovaný příspěvek od Velikonočního knižního hopu a to - Názory na české spisovatele. Díky hopu a Vašim komentářům jsem se dozvěděla velice zajímavé názory ohledně tohoho téma.


Povinná četba. Dvě slova, na která se mnoho lidí dívá s odporem. Co si o tom tak pomyslet? Snažila jsem se zamyslet se, jak jsem na tato slova pomýšlela já, než jsem se plně zapojila do světa knih. Ale odpověď jsem nemohla najít. Víte, klasická díla jako Kytice, Máj, Babička, ... by se měl český občan přečíst alespoň jednou za život. Nemusí to být tahle tři díla, ale jakákoliv z rozsáhlého seznamu děl, které u nás vyšly v minulosti. A že jich bylo dost. Těmito příběhy nám spisovatelé zanechyli odkaz, který se předával z ruky do ruky a pomáhal některým v těch nejhorších chvílích. 

Trochu jsem odbočila od hlavního téma. Ale, chtěla jsem říct, že to co je české, nemusí se rovnat hned špatnému. A proto mě velice potěšily některé Vaše komentáře, které říkaly, že čeští spisovatelé jsou podceňováni.


Napřed jsem chtěla napsat sálodlouhý článek o českých autorech a jejich nezaměnitelné práci, ale to by se dalo srovnávat s vnucováním českých děl a to já nechci. Čeští autoři mají jak dobré tak i špatné vyjímky, šmitec. Máme autory, které stojí za to si připomenout, ale je čas, aby se lidé naučili přijmout mezi sebe i další spisovatele, kteří čekají na to, až si jich někdo všimne.



 A proto jsem vybrala pár českých autorů, kteří píší ( jak jinak ) v našem stylu a o kterých jste už možná slyšeli. Vypsala jsem opravdu jen nějaké, ale jestli si myslíte, že nějaký hodně důležitý tu chybí, neváhejte napsat do komentářů a já ho do seznamu doplním ;)

Tereza Janišová - Erilian, město čarodějů
                              Erilian,  kouzla na obzoru

Iva Hlaváčková - Diamantová cesta
                              Magická cesta
                              Sčítání zla
                              ...

Karolina Limrová
- Dvě zrcadla

Hana Kavurová - Pekelný spasitel

Petra Neomillnerová - Série o Tině Salo ( Sladká jak krev, Sladký doušek věčnosti...)
                                      Hon na lišku, písně čarodějek 
                                      Žár krve 
                                      ...

Vladimír Šlechta -  Zahrada sirén
                                Hořící přízraky
                                Ploty z kostí
                                ...

Tereza Matoušková - Hladová přání

Michaela Burdová -  Křištály moci, Zrada temného elfa
                                   Křištály moci, hněv Pána ohně
                                   ...

Lusy Adams - Odstíny života

Renáta Štulcová - Nemetonburk aneb tajemství ve skále
                               Nemetonburk aneb zlatá brána
                               Rafaelova škola, vílí škola 
                               ...

                            
Jedna z těchto autorek psala na svém blogu, myslím že to byla R. Štulcová, že chtěla napsat novou knihu pro mládež, ale že kdyby psala pro 12-19ti- leté v YA stylu, tak že je to osvědčená sebevražda, protože českou autorku si vedle americké nikdo nekoupí. Myslíte, že je to pravda???





4 komentáře:

  1. Myslím, že jo.

    Co se povinné četby týče, snažím se už pár dní přelouskat Obsluhoval jsem anglického krále, ale fakt se to nedá.

    OdpovědětVymazat
  2. Já osobně nevím proč, ale stejně se radši držím od českých autorů dál. Přitom rozhodně nepíšou o nic hůř než ti zahraniční. Je to prostě ale tak.
    Třeba taky taková Lusy Adams. Poprvé jsem si Odstínů všimla v knihkupectví a hodně mě zaujaly, potom jsem někde četla, že se jedná o českou autorku a mé nadšení okamžitě zchladlo. Proč? Netuším. Teď nedávno jsem četla první kapitoly jejího momentálně rozepsaného díla Bez duše a okamžitě jsem si to zamilovala bez ohledu na národnost, takže si pro Odstíny skočím hned jak bude hvězdná konstelace (čti: situace v peněžence) příznivá. Opraví to ale můj názor na současné (i starší) české autory? Těžko. Možná za to vážně může to neustálé vnucování jejich děl pomocí povinné četby na školách.

    OdpovědětVymazat
  3. Ráda bych řekla, že to není pravda, ale myslím si, že je. Hodně z nás hledá knížky třeba na goodreads nebo jiných zahraničních stránkách, kde se čeští autoři nedokáží prosadit tolik. Tím samozřejmě nechci říct, že čeští spisovatelé jsou špatní.. jen si myslím, že je velice těžké napsat něco, co by se uchytilo i v zahraničí, protože postavení ČR je takové..

    Z českých autorů nenechám dopustit na Vlastimila Vondrušku. Všechny jeho knížky mám doma.. a všechny se dají srovnávat s detektivkami z celého světa. Ale jinak? Abych řekla pravdu, tak sem tam nějaká ta povinná četba, ale víc ani ťuk..

    OdpovědětVymazat
  4. Nu, ano i ne. Podle mě dost záleží na tom, jak bude ta kniha prezentována a hlavně, jakou bude mít obálku. Protože přiznejme si to, spousta lidí dnes kouká na obálky, tedy aspoň já to tak mám. Kniha mě musí zaujmout obálkou, abych ji vůbec vzala do ruky a podívala se na anotaci. V té chvíli se nestarám o to, jestli to napsal český nebo americký spisovatel. I když je pravda, že od toho amerického bych si knihu asi přečetla spíše. Nicméně pokud budou mít české knihy zajímavé obálky (jako například ty Odstíny života, obálka této knihy vůbec neodpovídá těm normálně českým a opravdu zaujme), myslím, že je tu pak větší šance koupě.
    Co se týče třeba té povinné četby... Tak já s ní teprve začínám, tenhle rok ji mám prvně, ale zatím si vybírám spíše cizí autory než české. Vlastně si myslím, že z těch českých si přečtu jen ty, ze kterých po nás učitelka bude chtít povinně odevzdat portfolio, jinak si vyberu zahraniční, protože mi přijdou takový snesitelnější. Avšak možná se pletu, jelikož jsem ještě nic od českého autora z mé povinné četby nečetla. :)

    OdpovědětVymazat